A pedagógusok digitális kompetenciája
A pedagógusszakma gyorsan változó igényekkel néz szembe, melyek a korábbinál újabb, szélesebb körű és kifinomultabb kompetenciakészletet igényelnek. A digitális eszközök és alkalmazások mára az életünk szinte minden területén jelen vannak, mely különösen nagy hangsúlyt helyez a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztésére.
A Pedagógusok Digitális Kompetenciájának Európai Keretrendszere (DigCompEdu) egy tudományosan megalapozott keretrendszer, mely pontosan meghatározza mit értünk a pedagógusok digitális kompetenciáján és általános referenciakeretet nyújt a pedagógusok digitáliskompetencia-fejlesztésének támogatásához, Európa-szerte.
A DigCompEdu 6 kompetenciaterületet, benne 22 kompetenciaelemet határoz meg. A keretrendszer a technológiai készségek helyett sokkal inkább arra összpontosít, hogy miként használható fel a digitális technológia a tanítás-tanulási folyamat hatékonyságának növelésében és megújításában.
Hogyan működik az önértékelő eszköz?
Az önértékelő eszköz lehetőséget nyújt Önnek a digitális technológia tanítási célú használatához kapcsolódó erősségei és gyengeségei azonosítására. Az eszköz használatával a DigCompEdu 22 kompetenciaeleméhez kapcsolódó 22 kérdés alapján értékelheti önmagát. Valamennyi kérdés esetében 5 válaszlehetőség közül kell kiválasztania az Önre legjellemzőbb állítást. Az egyes kompetenciaterületekhez 6 különböző jártassági szint kapcsolódik (A1 Belépő, A2 Felfedező, B1 Beépítő, B2 Gyakorlott, C1 Iránytó, C2 Újító).
Az önértékelő eszköz adaptációja az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében valósult meg a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkájának eredményeként. A fejlesztés során az eredeti önértékelő eszközt – a nyelvi fordítás mellett – a magyar köznevelés sajátosságaihoz igazítottuk. Az adaptáció alapja az Oktatási Hivatal által kidolgozott, pedagógusokra vonatkozó hazai digitáliskompetencia-keret volt.